روش مطالعه درس علوم اجتماعی ـ گروه انسانی
نوشته شده توسط : amin

درس علوم اجتماعی از دروس مهم رشته علوم انسانی است که همه داوطلبان باید در آن تسلط و مهارت کافی داشته باشند. بنابراین باید به گونه ای این درس را مطالعه کنند که به امید کسب یک درصد بالا، وارد جلسه کنکور شوند. زیرا اکثر داوطلبانی که به رتبه های برتر کنکور می اندیشند، در این درس درصد خوبی کسب میکنند. بنابراین اگر یک داوطلب در این درس موفق نباشد، باعث پایین آمدن تراز او میشود.

درس علوم اجتماعی در کنکور سراسری در مجموع از 20 تست تشکیل شده است که به ترتیب از 3 کتاب جامعه شناسی (1)، جامعه شناسی (2) و علوم اجتماعی طرح میشوند. در آزمون سال 88 از جامعه شناسی (1) 5 تست، جامعه شناسی (2) 7 تست و علوم اجتماعی 8 تست طرح شده بود.
 
پس داوطلبان باید با برنامه ریزی مناسب، هر سه کتاب را به طور کامل مطالعه کنند تا بتوانند در درس علوم اجتماعی موفق باشند. البته داوطلبان باید توجه داشته باشند که برای مطالعه کتاب جامعه شناسی (2) باید کتاب جامعه شناسی (1) را به عنوان پیش نیاز مطالعه کرده باشند.
 
این کتاب از 3 فصل تشکیل شده که به ترتیب عبارتند از:

1- نقش

2- مزایا و نابرابریهای اجتماعی

3- هویت.

برای  فهمیدن دقیق مطالب جامعه شناسی (2) که از 2 فصل هویت و مزایا تشکیل شده است باید ابتدا آنها را فراگرفت (همانطور که از عنوان فصلها مشخص است). اما کتاب علوم اجتماعی تقریباً از 2 کتاب دیگر مستقل است و میتوان مطالب آن را به صورت مجزا مطالعه کرد.

بهتر است داوطلبان مطالعه درس علوم اجتماعی را مانند سایر دروس از تابستان و با یک برنامه ریزی منظم آغاز کنند تا در ادامه با مشکل کمبود زمان مطالعه و اضطراب ناشی از آن مواجه نشوند.

بهترین روش مطالعه این درس این است که ابتدا داوطلبان قسمت موردنظر از کتاب درسی را به دقت مطالعه کنند و سپس نکات مهم آن را خلاصه کرده و 2 الی 3 روز بعد به تستهای آن بخش پاسخ دهند و اگر احیاناً در تستها با نکته تازهای روبه رو شدند آن را به خلاصه خود بیافزایند.

با این روش هم تمام نکات مهم در یک جا ثبت میشود و در زمان مرور، وقت بسیار کمی را از داوطلب میگیرد و هم فرد به دلیل درگیری بیشتر با مطلب، آن را به طور کامل فرا میگیرد و با هیچ سؤالی احساس غریبگی نخواهد کرد. درضمن، داوطلبان باید به مثالهای مطرح شده در متن کتاب توجه کامل داشته باشند زیرا سخت ترین سؤالات آزمون سراسری از این مثال مطرح میشود.

نکته بسیار مهم: تنها منبع معتبر و مورد استناد در آزمون سراسری، کتاب درسی است و لازم است افراد، تمامی مطالب را دقیقاً و مو به مو با کتاب درسی فراگیرند، هرچند به نظر خودشان اشتباه باشد




:: موضوعات مرتبط: مشاوره ی درسی , ,
:: برچسب‌ها: روش مطالعه درس علوم اجتماعی , گروه انسانی ,
:: بازدید از این مطلب : 1657
|
امتیاز مطلب : 287
|
تعداد امتیازدهندگان : 96
|
مجموع امتیاز : 96
تاریخ انتشار : 30 مهر 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: